Het internet biedt ontelbare mogelijkheden, zoals onder andere het lanceren van een nieuw product. Je bouwt een website, regelt de hosting en zet de site online en je business kan starten. Zo simpel is het. Maar dat betekent helaas ook dat er regelmatig sprake is van het misbruik van merknamen. Soms bewust, soms onbewust. Als je een merk wilt lanceren is het zaak om goed uit te zoeken of er niet al iets bestaat met die naam of wat er sterk op lijkt. Soms kun je de naam toch gebruiken, als het om een totaal ander product gaat. Maar wanneer je de naam gebruikt voor iets dat een conflict kan geven, dan kan de eerste gebruiker van de naam je aanspreken op grond van het merkenrecht. Als je de naam Heineken wilt gebruiken loop je een groot risico, maar als het om een algemeen gangbare naam gaat is de kans kleiner. Als je De Jong heet dan kun je natuurlijk gerust loodgietersbedrijf De Jong gebruiken, ook al zijn er ongetwijfeld meer met die naam. Is het in dezelfde stad of regio dan bestaat de kans dat je wat anders moet verzinnen.
Wat doe je als iemand jouw merknaam gebruikt?
Wanneer iemand anders jouw merknaam gebruikt dan kun je een jurist in de arm nemen die is gespecialiseerd in het merkenrecht. Maar dit geldt niet alleen voor je merknaam. Iemand mag ook niet zomaar teksten en andere content van je overnemen. Als de teksten op je website of uit een folder worden gekopieerd en gebruikt door een concurrent zonder jouw uitdrukkelijke toestemming dan is er sprake van schending van het eigendomsrecht en kun je je daartegen verzetten. Rechters zijn doorgaans niet mild in het opleggen van sancties als er sprake is van schending van het copyright. De andere partij wordt gesommeerd de content te verwijderen en in veel gevallen wordt er een boete opgelegd.
Hoe weet je dat er sprake is van misbruik?
Het internet bevat ontelbare websites, die kun je onmogelijk allemaal bijhouden. Het is dan ook bijna ondoenlijk om zelf te controleren of jouw merknaam of jouw content door anderen wordt gebruikt zonder toestemming. Er zijn bedrijven die er hun core business van maken om hier onderzoek naar te doen. Je kunt zo’n bedrijf opdracht geven om na te gaan of jouw teksten of jouw merk wordt gebruikt zonder dat je hier toestemming voor hebt gegeven. Zo’n bedrijf zal de overtreder hierop aanspreken en sommeren de content te verwijderen.
Vaak wordt er meteen een schadevergoeding geëist. Dit dient als schikking om een rechtszaak te voorkomen. Vaak stemt de overtreder hiermee in, omdat een rechtszaak in de meeste gevallen duurder uitpakt en je een zaak om het recht op een merk in veel gevallen verliest. Dit geldt ook voor het ongeoorloofd gebruiken van content van andermans website. Daarvoor hoef je in principe niet eens een ‘alle rechten voorbehouden’ bericht op je site te zetten, al is dit wel verstandig.