Wat kun je doen aan het tekort aan personeel in je horeca zaak?

Als je horeca ondernemer bent dan ken je waarschijnlijk het probleem van het vinden van geschikt personeel. De vraag naar horeca personeel is soms zo groot dat bedrijven noodgedwongen moeten sluiten omdat ze niet aan keukenpersoneel of bedienend personeel kunnen komen. Het was één van de belangrijkste oorzaken voor het stoppen van horecabedrijven in 2024 volgens de statistieken van de Kamer van Koophandel. Door het tekort aan personeel worden vaak alternatieve methodes ingezet om klanten toch zo goed mogelijk van dienst te kunnen zijn.

De opkomst van de bestelzuil

In steeds meer horecazaken zie je bestelzuilen waar gasten hun bestelling kunnen doorgeven. Deze kan dan soms ook meteen worden afgerekend. De bestellingen gaan soms op nummer, soms op tafelnummer. De bediening hoeft alleen nog maar uit te serveren, de keuken krijgt de nieuwe bestellingen binnen op een scherm en kan meteen aan de slag. Dit scheelt aanzienlijk in de inzet van personeel. Bedienend personeel loopt heel vaak voor niets naar een tafel omdat de gasten nog geen keus hebben gemaakt of nog geen nieuw drankje willen bestellen. Een bestelzuil is natuurlijk niet zaligmakend, er zijn altijd gasten die moeite hebben met een aanraakscherm. En er zijn gasten die speciale wensen hebben, bijvoorbeeld vanwege een intolerantie voor gluten, noten of lactose.

Slimme kassasystemen

Een andere slimmigheid voor de horeca zijn slimme kassa’s. Daar kun je niet alleen een bestelling op afrekenen, hij stuurt ook meteen informatie naar de voorraadadministratie en de factuur komt meteen in de boekhouding terecht. Het bedrijf Eijsink in Hengelo maakt dit soort systemen, als de klant dat wil geheel aangepast aan persoonlijke wensen. Hierdoor heeft een horecaondernemer veel minder werk aan de administratie en dat komt natuurlijk goed uit als er niet genoeg personeel is. Het automatisch bijhouden van het voorraadbeheer maakt het bovendien een stuk makkelijker om bestellijsten te maken voor de groothandel. Zo voorkom je dat je ineens zonder een bepaald product zit terwijl er van een ander product juist te veel wordt ingekocht.

Reserveringen met aanbetaling

Het personeelstekort heeft er ook voor gezorgd dat steeds meer restaurants een aanbetaling vragen als een klant een tafel reserveert. Bij het afrekenen wordt de aanbetaling in mindering gebracht op de rekening. Als je niet komt opdagen zonder tijdig te annuleren dan ben je je aanbetaling kwijt. Het komt volgens veel horecabedrijven te vaak voor dat er een tafel wordt gereserveerd en dat de gasten vervolgens zonder afzegging niet komen opdagen. De personeelsplanning wordt gemaakt op basis van het aantal reserveringen, er wordt ingekocht op grond van het aantal gasten. Als die dan niet komen dan levert dat een enorme financiële strop op. Veel horecabezoekers vinden het overigens geen enkel probleem om aan te betalen. Ze snappen heel goed dat een ondernemer hiermee no shows wil voorkomen, zodat tafels aan andere gasten kunnen worden gegeven en er toch nog omzet kan worden gemaakt.

Geef een reactie